donderdag 22 april 2021

Bijlage 4: lezersbrief, gepubliceerd in De Morgen 22-04-2021

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat men om verkeerde redenen pleit voor het volledig openen van de scholen. Ik spreek mij geenszins uit over de virologische aspecten, maar de pedagogische en psychologische argumenten lijken mij verdacht. Men spreekt over het welbevinden van de leerlingen en de nood aan structuur en ondersteuning, maar op de achtergrond hoor ik voortdurend “leerrendement” en “leerachterstand”. De huidige onderwijsideologen vinden het blijkbaar nog steeds (of moeten we zeggen: opnieuw!) prioritair om een manier van leren te propageren die gericht is op wat ik zou noemen “kennisopslag”. De realiteit is dat kennis momenteel via ontelbare kanalen te vinden is en onderwijs daar eigenlijk de vruchten van zou moeten plukken: op diverse manieren leren leren is vandaag de dag méér aan de orde dan de aloude éénrichtingsoverdracht! Ik lees dat het afstandsonderwijs zich nu voornamelijk bezighoudt met het opleggen van taken die dan in de week erna aan ondervraging worden onderworpen. Veeleer had men in onderwijskringen van meetaf aan moeten onderzoeken hoe de huidige afwisseling van online en fysiek schoolbezoek of een beperkte aanwezigheid in de aula tot een werkwijze kan leiden die tegelijk ook het welbevinden van leerlingen stimuleert. Deze tijden zijn, wat mij betreft, in dit opzicht een buitenkans om nieuwe methodes van leren en studeren te introduceren (en die zìjn er!). Wat we nu zien is een amechtige poging van een voorbijgestreefde en prestatiegerichte pedagogie om aan de huidige toestand een mouw te passen. Dat zorgt uiteraard voor meer ellende dan profijt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bijlage 9: Over de relevantie van het werk van Fernand Deligny

  De relevantie van en het inspirerende in het werk van Fernand Deligny   Alleen al op basis van een aantal kernbegrip...